Edellisessä blogimerkinnässäni lupasin neuvoa, mitä artistin kannattaa ottaa huomioon lähestyessään toimittajia ketunhäntä kainalossaan. Neuvot jalostuivat kymmenen käskyn muotoon.

1. Kerro tarina

Uusia bändejä mahtuu kolmetoista tusinaan, joten se tavallinen tarina bändikämpällä tavanneista kaveruksista ei kannattele kovin pitkälle. Markkinointitermein sinun pitää löytää oma USP:si eli Unique Selling Point. Tarinan ei tarvitse olla Frodo ja sormus -tasoa, kunhan siinä on jokin huomion herättävä koukku. Vapaapudotuksen syntytarinaksi riitti se, että järjestimme Domissa sunnuntaiklubia, jossa räppäsimme freestyleä ja erilaisia huumoripitoisia pläjäyksiä. The Conquistadorsin tapauksessa naamiot olivat tarina – vaikka muusikot olisivat ehkä jälkikäteen toivoneet toisin. Sturm Und Drangin jätkät olivat nuoria ja soittivat ikäisilleen epätyypillistä musiikkia. Thunderbaumin jannut lupaavat tuovansa taloon hikisen rokki-idioottien sirkuksen – ja pitävät lupauksensa. Ja niin edelleen.

2. Kokoa tietopaketti

Edellämainitun tarinan sujuvuutta häiritsee, jos se on täynnä pitkäpiimäisiä luetteloja. Kotipaikka, jäsenten nimet ja tuotanto ovat kaikki toimittajalle hyödyllisiä tietoja, mutta ne kannattaa sijoittaa omaan infolaatikkoonsa.

Väärin: ”Bändi perustettiin Vaasassa vuonna 2000 ja se on julkaissut demon ”Sejase” ja EP:n ”Toka”. Bändiin kuuluu basisti Jarkko, kitaristi…”
Oikein: • Perustettu 2007
• Kotipaikka Lahti
• Jäsenet Saergh (kitara), Blaerah (rummut), Seppo (basso)
• Tyyli: perkeleen synkkä bläkkis
• Diskografia…

3. Kirjoita kolmannessa persoonassa

Tiedote on helpompi jalostaa artikkeliksi, kun artistista kerrotaan jo valmiiksi kolmannessa persoonassa. Haastatteluissa voit sitten aloittaa jokaisen lauseen MINÄMINÄ-muodossa.

Väärin: ”Meitsit soittaa svedudödistä”
Oikein: ”Salmon of Painin tyyli on melodinen death metal”

4. Älä hio särmiä pois

Ittensä kehuminen on vaikeaa kaikille paitsi pohjalaisille, ja asiallinen ote saattaa tehdä tiedotteen liiankin sliipatuksi. Aivan kuten tarinoitakin, toimittajat rakastavat lausuntoja jotka sekoittavat hieman pakkaa. Laita värikkäät kommentit lainausmerkkeihin ja bändin jäsenten suuhun, siten saat asialliset faktat ja mehukkaat läpät sopimaan samalle paperille.

Väärin: ”Tavoitteenamme on tuottaa audiovisuaalisia elämyksiä”
Oikein: ”Rubikista tulee suurempi kuin Radiohead” – Juha Kyyrö

5. Mainitse merkkipaalut

Bändikilpailut, listasijoitukset, tunnustuspalkinnot, keikat ulkomailla, levytyssopimukset – kaikki nämä viestittävät siitä, että bändi pyrkii tosissaan eteenpäin. Pelkällä blogihypelläkin on Suomessa päästy Rumban kanteen! Sitä mukaa kun meriittejä kertyy, voit tiputella vähäpätöisempiä pois listalta.

Oikein: ”Uusi albumimme nousi Suomen virallisen albumilistan sijalle 12 julkaisuviikollaan.”

6. Linkitä lähteisiin

Ehkä teistä on jo kirjoitettu hyvä artikkeli tai levyarvostelu? Se osoittaisi sopuleiksikin haukutuille toimittajille, että toiset mediat ovat jo noteeranneet teidät. Linkkejä rohkeasti mukaan.

7. Esikuvat ovat hyväksi

Jollet soita pölynimuria tai laula kuvitteellisella kielellä, todennäköisesti bändilläsi ei ole esittää mitään ainutlaatuisia temppuja pop- ja rock-musiikin saralla. Ehkäpä sointukiertokin muistuttaa jotain jo aiemmin julkaistua? Niele ylpeytesi ja kerro, miltä tunnetuilta bändeiltä kuulostatte. Siten teet palveluksen myös yleisölle, joka puntaroi keikoillenne tuloa.

Väärin: ”Kitaran, basson ja rumpujen trio muodostaa uniikin keitoksen”
Oikein: ”Saattaa tuoda mieleen Apulannan ja Sweatmasterin”

8. Sido tiedote aikaan

Miksi olet lähettämässä tiedotetta juuri nyt? Onko levytyssopimus solmittu vai pukkaako keikkaa? Jos mitään syytä ei tule mieleen, mieti onko ajankohta ylipäätään hyvä. Liian aikaisin tehdystä jutusta tulee todennäköisesti laihanpuoleinen, ja samalla joudutte karenssiajalle kyseisessä mediassa.

Väärin: ”Miksu toi timanttisen riffin bändikämpälle, nyt lähti iso pyörä pyörimään”
Oikein: ”Debyyttialbumi julkaistaan joulukuussa, kiertueen eka keikka El Gringossa 17.12.”

9. Tunne sähköpostietiketti

Nimeä liitteet järkevästi ja laita isot tiedostot nettiin, esim. Dropboxiin, ladattaviksi mieluummin kuin toimittajien sähköpostilaatikoita tukkimaan. Älä luota edes siihen, että liitteet löytävät perille ja ne avataan, vaan sijoita tärkein asiasi myös sähköpostin tekstiin. Allekirjoitukseksi yhteyshenkilön nimi, puhelin, mahd. Skype ja sähköpostiosoite.

Väärin: ”12 liitettä, viestin koko 6 MB. Asiakirja 1.doc, Asiakirja 2.doc…”
Oikein: ”Pitempi biografia PDF-liitetiedostona. Pressikuvat löytyvät osoitteesta…”

10. Soita perään, jos vastausta ei kuulu

Tämä on taiteelliselle sielulle epämieluisa, mutta silti koko julkisuusprojektin tärkein vaihe. Sähköposti on helppo sivuuttaa, mutta henkilökohtainen yhteydenotto ei. Puhelun aikana voit lämmittää toimittajaa lisää tai ainakin kinuta lupauksen myöhemmin tapahtuvasta juttutuokiosta. Malta kuitenkin muutama päivä, sillä mikään puhelu ei ärsytä yhtä paljon kuin sanoilla ”Moi lähetin sulle kaks minuuttia sitten sähköpostin…” alkava.

PS. Jos tästä oli apua, lue myös kirjoitukseni 10 syytä, miksei MySpace riitä bändin kotisivuksi