200px-Original_I_can_has_Cheezburger

Uutta nettipalvelua kehittävät ideanikkarit tapaavat potentiaalisen pääomasijoittajan neuvotteluhuoneessa jossakin päin Yhdysvaltoja. Powerpointit on juuri käyty läpi ja keskustelu alkaa:

Kehittäjä 1: Tavoitteenamme on 10 miljoonaa kuukausittaista kävijää vuoden 2009 kolmanteen kvartaaliin mennessä.
Kehittäjä 2: Kasvustrategiamme perustuu käyttäjien generoimaan multimediasisältöön sekä vahvaan presenssiin sosiaalisissa medioissa.
Kehittäjä 1: Brändiportfoliomme kattaa kaikki tämän nichen tärkeimmät markkinasegmentit.
Kehittäjä 2: Brändilupauksemme on rikastaa asiakkaittemme arkea positiivisia reaktioita tuottavilla impulsseilla.
Sijoittaja: Tuota noin… mitä te varsinaisesti teette? Se ei käy ilmi näistä slaideista.
Kehittäjä 1: Kuvia kissoista. Kissoista, jotka himoitsevat juustohampurilaisia.
Sijoittaja: *nielaisee tyhjää*

Yritäppä itse selittää näitä internetilmiöitä eli meemejä vanhempiesi tai isovanhempiesi sukupolvelle kuulostamatta täysin kaistapäiseltä.
”Mä lähetän nyt tweetin, niin kaikki tietää että mä olen täällä mökillä.”
”Siinä videossa on kaks tyttöä ja toista alkaa vähän kakkattaa.”
”Ei tuota söpöä karhua voi painaa paitaan, se on pedobear!”

Vaikka notkunkin internetin ihmemaassa päivittäin, tunnen itseni välillä auttamatta kehityksen kelkasta pudonneeksi, sillä nokkelat netinkäyttäjät kääntävät melkein minkä tahansa tapahtuman meemiksi niin halutessaan.

Kalkkis voisi kuitata netti-ilmiöt pelkkänä turmeltuneen nuorison ajanvietteenä, mutta tarinassa on opetus: niin typerää ideaa ei olekaan, etteikö sillä voisi internetissä lyödä rahoiksi. Edellämainittuja hassuja kissoja ja FAILeja keräävä Pet Holdings kerää seitsennumeroisia summia mainoksilla sekä oheiskrääsällä. Time-lehti kutsui firmaa jutussaan jo mediaimperiumiksi. Brittiopiskelija Alex Tew tienasi kuuluisan miltsinsä jo 2005 myymällä kotisivulleen mainostilaa pikseli kerrallaan. Tanssivat mäyrät poikivat animaattorille duunin MTV:n palveluksessa ja Rickrolling soi Astleylle mahdollisuuden lyhyeen comebackiin. Ilmiöt tunkevat siis netistä voimalla todelliseen maailmaan.

Sunnuntain kunniaksi unohdetaan viikko sitten kirjoittamani voivottelu vitkastelusta ja tapetaan seuraava puolituntinen pöllöjä netti-ilmiöitä ihmetellsssä. Gallup: mikä on mielestäsi hauskin/älyttömin netti-ilmiö tai -video ja miksi?