Seuraan jonkin verran Valtamedian kaltaisia sivustoja, joissa antikapitalistiset ja anarkistiset näkemykset saavat palstatilaa ilman kritiikkiä. Heidän lempisanontojaan on termi ”vapaa kaupunkitila”, jota puolustetaan Helsingissä vuosittain rikkomalla ikkunoita ja sotkemalla seiniä. Vaikka nuorempana maalailin itsekin pesäpallokentän aitaan ja tunneleihin, omistusasunto ja 15 vuotta yhteiskunnan hampaissa ovat muuttaneet mielipidettäni siihen suuntaan, että tagien tekeminen kaupungille ei ole mikään jokamiehenoikeus.

Kuitenkin tänään Chyde nosti Facebookissa esiin Turun Sanomien uutisen, jota on pakko kommentoida. Turku, joka kulttuurikaupungin leimastaan huolimatta on ennenkin pannut alakulttuureja ahtaalle, haluaisi nyt kitkeä julisteetkin pois katukuvasta. Sähkölaitos valittelee että kaappeja ei saa auki ja kaupungin edustaja haluaisi rakentaa monimutkaisen lupabyrokratian. Eikö kaupungilla muka ole tärkeämpää tehtävää kuin alkaa kaupallistamaan katukuvaansa, joka jo nyt on tupaten täynnä mainontaa? Uutisen viimeinen lause pukkaa hernettä vielä syvemmälle nenään:
”Yleensä lupa myös maksaa, oli mainos sitten minkä kokoinen tahansa … Esimerkiksi kongressin tai muun ison tapahtuman järjestäjä voi saada luvan asettaa mainoksia ilman maksua.”
Miksi suurella rahalla järjestetyn kongressin pitäisi saada mainostilansa ilmaiseksi, mutta taskurahoilla pyörivä musiikkiklubi joutuu maksamaan? Julisteiden levitys on kuitenkin tärkeä sananvapauden muoto niille, joilla ei ole varaa ostaa mainostilaa lehdestä tai JCDecauxilta.

13

Eikö kaupungissa saa ääntään kuuluviin kuin rahalla?
Kuva: Voima Adbusters

Ilmainen vinkki sähkölaitoksille

Kiinnittäkää keskeisillä paikoilla sähkökaappien oviin pleksistä valmistettu ”muovitasku”, johon mahtuu sujauttamaan joko A2- tai A3-kokoisen julisteen. Oveen ei jää enää liisteriä eikä teippijätöksiä, ja saattaapa kaappi säästyä myös spraymaalilta, sillä muovitaskun reunoille ei jää juuri tilaa ja mainoksien päältä tagit eivät erotu. Taskut olisivat kaikkien käytössä ilmaiseksi. Julisteidenjakajilta homma vaatisi hieman solidaarisuutta, mutta ainakin Vaasan kokoisessa kaupungissa jokainen saisi varmasti tapahtumalleen tarpeeksi näkyvyyttä. Houkutelkaa joku yritys sponsoroimaan asennustöitä, niin molemmat saavat positiivista PR:ää. Paikallinen taidekerho voisi vielä viimeistellä kampanjaan kuuluvat kaapit pirteillä sävyillä, sillä nykyinen ”strömberginvihreä” tuskin miellyttää kenenkään silmää.