Hädin tuskin on Facebookiin totuttu, kun uutta sosiaalista mediaa pukkaa jo hangen alta. Mikrobloggauksessa Twitter taitaa olla pääsemässä kilpailijoiden niskan päälle, vaikka Jaiku olisikin ollut Suomessa jo omasta takaa. Jos et tunne Twitteriä, yhdellä lauseella se on ”niinkö Facebook, josta on poistettu kaikki muu paitsi statuspäivitykset.” Opettavampia lauseita löytyy Twitteristi-blogin suomenkielisestä oppaasta.

Meikäläinenkin perusti Twitter-tilin hiljattain. Palvelua käyttävät jo samat Janin, Ilkan, Martin ja Samin kaltaiset digi digi -jätkät, joiden perässä olen mennyt niin LinkedIniin, Facebookiin kuin MySpaceenkin, mutta ei vielä juuri muita tuttuja. Lähikuukaudet varmasti näyttävät, löytääkö Twitteristä tarpeeksi tuttuja ja muita mielenkiintoisia seurattavia, että sen käyttäminen tuntuisi mielekkäältä. Kukapa nyt tyhjille katsomoille jaksaisi esiintyä.

Mihin uutta sosiaalisen median härpäkettä sitten tarvitaan? Nopeasti vilkaistuna Facebookissa tuntuisi olevan jo kaikki tarpeellinen. Twitterin edut piilevät siinä, että 140 merkin raja pakottaa keskittymään olennaiseen, viestit ovat julkisia kaikille ja Twitterissä voi seurata ketä tahansa, ei pelkästään kavereita. Esimerkiksi Flanelli-klubin auetessa olisimme kaivanneet nopeaa konstia saada tieto lippujen määrästä ulkona jonottajien ja kotona päivystävien taskuun. Jos kesän kotimaiset festarit nyt ovat hereillä, soittoaikataulut äkkiä Twitteriin ja ilmainen WLAN festarialueelle!

Keksitkö sinä muita käyttötapoja, miten Volume voisi palvella paremmin Twitterin ja Facebookin kautta? Laita kommenttia tulemaan.

Volumen Twitter (ei aktiivisessa käytössä): http://twitter.com/volumevaasa
Henkilökohtainen Twitter-sivuni: http://twitter.com/mikonen