Nelosen uutisten video Le Corps Mince de Francoisesta inspiroi tätä blogimerkintää. Haastattelussa parikymppiset flikat puhuivat konseptiajattelusta, strategiasta ja hypen kasvattamisesta kuin Mömmön kolumnissa konsanaan – musiikki jäi täysin sivuosaan.

Heräsipähän vain huoli, että tätäkö se jatkossa on: toisessa kulmassa Idols-koneisto runnoo pystymetsästä repäistyn jannun sponsoritunnelin läpi perusballadeja laulavaksi vaateripustimeksi ja toisessa nettinuoret copy-pastettavat kaiken coolilta näyttävän osaksi omaa imagoaan? Jälkimmäinen vaihtoehto tuottaa monimuotoisempaa ja hauskempaa kamaa, mutta kyse on pitkälti samasta asiasta. Brändi ja kohderyhmä valitaan ensiksi, musiikki tulee perässä. Naomi ”No Logo” Klein kierisi haudassaan jos olisi kuollut.

Ehdottoman hieno piirre LCMDF:ssä ja muissa netissä elävissä bändeissä on murtautuminen perinteisestä julkaisuaikataulusta. Ennen bändi sulkeutui studioon kuin Mooses vuorelle ja tuli kuukausia myöhemmin ulos joko kultaharkko tai kakkapökäle kainalossa. Tänä päivänä jos uusi biisi tuntuu itsestä valmiilta, se nostetaan linjoille saman tien. Tai studiopäiväkirjaa pitäessä voi heitellä paloja keskeneräisestäkin biisistä julki. Sitä ei tarvitse lähettää haudottavaksi markkinaosastolle, joka toteaa, että elokuussa 2009 olisi Anatoli Tuiskun ja Nightwishin välissä viikko tyhjää. Riman laskeminen ja julkaisujen määrän räjähtäminen laskee biisien keskimääräistä tasoa, tiedän, mutta so not? Helmet erottuvat kyllä.

Terrieriksikin haukutun räksyttäjän on lopuksi vielä ihmeteltävä, kuinka ulkomailla näkyminen ja tekeminen on suomalaiselle medialle niin ihmeellinen juttu. Cool And Bored -videota on katsottu 35000 kertaa, Mikko Alatalon Kyllä sitä ollaan niin neekeriä -videota 61000 kertaa. LCMDF:llä on 3537 MySpace-kaveria, se on parisataa vähemmän kuin meksikolaisella Jimenalla, joka ei tietääkseni julkaise mitään. Jallullakin on tonni täynnä. Okei, esimerkit olivat hakemalla haettuja, mutta ovatko nämä lukemat nyt toimittajan mielestä esimerkkejä hypestä?

Ettei tästä kirjoituksesta jäisi turhan negatiivinen kuva bändistä, jonka määrätietoisuutta arvostan suunnattomasti, katsotaan me lopuksi vain Cool And Bored eikä Alataloa ollenkaan. Mokoma sinirillinen rasisti.

[youtube]0xFUBS1PlA8[/youtube]