Volumen tiedottajana olen aina kirjoittanut tiedotteet ja bändiesittelyt ikään kuin lyhyeksi lehtijutuksi. Tekstin sävy tasapainoilee asiallisen ja kaupallisen rajamailla: pieni kehu tuonne, positiivinen adjektiivi tänne, mutta ei räikeää myyntipuhetta. Toimintatapa on osoittautunut hyväksi: keikkapuffeja on julkaistu kymmeniä kertoja paikallislehdissä joko sellaisenaan tai osana isompaa juttua.

Töissä hyödynnän puolestani muiden tekstejä vailla huonoa omatuntoa. Jos teatterin tiedottaja on tiivistänyt uuden näytelmän koukerot verbaalisesti notkeaan rimpsuun, kannattaako kerran vuodessa teatterissa käyvän moukarin lähteä häntä kyseenalaistamaan? Uutisissa copy-paste-journalismilla on selvästi haittapuolensa, mutta jos tarkoituksena on kertoa tulevasta tapahtumasta positiivisessa hengessä, on turha lähteä keksimään pyörää uudelleen. Seuraavan blogikirjoitukseni aihe onkin, miten artistien kannattaa lähestyä mediaa, mutta nyt päivän asiaan.

Tuttavani Jocka on käräjöinyt Alma Mediaa vastaan Etuovi-tavaramerkistä jo vuosikaudet. En ota faktojen puutteessa kärhämään kantaa, mutta haluan onnitella Jockaa opetuksesta, jonka hän juuri järjesti mediajätille. Olemme nimittäin tänään saaneet lukea muun muassa Taloussanomista, Mömmöstä ja YLEstä, kuinka korkein hallinto-oikeus teki tuoreimman päätöksensä hänen edukseen. Kun KHO:n 90-luvulle jämähtäneeltä sivustolta ei ole mahdollisuutta lukea päätöstä sanasta sanaan ja Alma julkaisi lehdistötiedotteensa auttamattoman myöhään, Jockan tiedote herkullisine ”Daavid vs. Goljat” -vertauksineen meni lähes sellaisenaan läpi. Ainoastaan YLE odotti, että sai juttuunsa sitaatin myös vastapuolelta. Kaiken lisäksi Alman suuret mediat, Kauppalehti, Iltalehti ja Aamulehti, eivät ole noteeranneet tapausta mitenkään, mikä herättää henkiin vanhat epäilyt siitä, että mediakonsernit vaikenevat härskisti itselleen epämieluisista asioista.

PS. Pitkittyvässä sanasodassa on myös mielenkiintoinen pistoraide blogimaailmaan. Jocka on pitänyt blogiaan ajan tasalla oikeusprosessin etenemisestä, ja nyt hän on oivaltavalla hakukoneoptimoinnilla käynyt paitsi Goljatin, myös tämän juristin henkilökohtaisen brändin kimppuun. Koittakaapa hakea kyseistä lakinaista Googlella. Hakutulokset 3 ja 4 johtavat Jockan blogiin, ja näitä ”kehuja” kyseinen juristi tuskin käyttäisi referensseinä tuleville asiakkailleen. Hyvin tähdätty, Daavid!