Volume ry:n tarkoituksena on yhdistää alueen musiikinharrastajat yhteiseen toimintaan musiikin harrastamisen lisäämiseksi ja musiikin laadun parantamiseksi. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää toimintaansa tukevia kokouksia, kursseja ja luentotilaisuuksia, maksullisia ja maksuttomia konsertteja, teemailtoja sekä muita juhla- ja huvitilaisuuksia, jäsenilleen opintomatkoja kotimaassa ja ulkomaille sekä huolehtii harjoitusmahdollisuuksien järjestämisestä jäsenilleen. Yhdistys pyrkii myös vaikuttamaan julkisyhteisöihin taloudellisen tuen saamiseksi kulttuuritapahtumien järjestämiselle. (lähde: yhdistyksen säännöt, § 2)

Toimihenkilöt

volumen-hallitus-2010
Hallitukseen vuodelle 2010 valittiin 4.12.2009 Club 25:ssä pidetyssä kokouksessa Marko Perälä (pj), Tero Björklund, Tommi Björklund, Ida Koivunen, Nina Leinonen, Sami Rumpunen, Juho Siltanen ja Tomi Viklund (varajäsen). Tiedottajana ja webmasterina on toiminut Markku Ikonen.

Jäsenet

Volumen jäseneksi on ollut mahdollista liittyä verkkosivujen lomakkeen kautta tai Volumen järjestämien tapahtumien yhteydessä. Jäsenmaksu oli 5 €/vuosi. Vuosikokouspäivänä 2.12.2010 Volumella oli 228 jäsentä, missä on mukava 25 prosentin nousu vuoden 2009 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Volumen toiminta perustuu täysin vapaaehtoisuuteen: kaikki toimijat hallituksen puheenjohtajasta lipunmyyjään työskentelevät ilman rahapalkkiota. Yhdistyksen toiminnassa on vuoden aikana vaikuttanut aktiivisesti noin 15 henkilön ryhmä, jonka voimin tulevaisuus näyttää valoisalta, mutta enemmänkin mahtuisi joukkoon iloiseen. Hallitus onkin miettinyt paljon, miten tulevaisuuden tekijöitä saataisiin mukaan ja kertynyttä tietoa siirretyksi heille.

Keikat ja klubit

Kevään ohjelmisto oli ihailtavan monipuolinen, ja yhteistyö useiden ravintoloiden kanssa mahdollisti bändin viemisen aina oikean kohderyhmän eteen. Suomenkielisen metallin ykkösketjuun kuuluva Stam1na rymisteli täpötäydessä Hullussa Pullossa, Kemmuru ja Solonen riimittelivät Club 25:ssä ja seitsemäs Rokkikesän Avajaiset huipentui Lapkon ja Manboyn vierailuun Royalissa. Kevätkausi toi Volumelle myös historian ensimmäiset kansainväliset artistivieraansa. Belgialainen Mintzkov sekä ruotsalaiset The Deer Tracks, Truckfighters ja Adept tekivät lähtemättömän vaikutuksen vaasalaisyleisöön.

Bussikuljetus Disco Ensemblen Rytmikorjaamon-keikalle oli Volumen ensimmäinen tapahtuma kaksi vuotta aiemmin, joten oli erityisen hieno hetki marssittaa bändi loppuunmyydyn yleisön eteen tällä kertaa Vaasassa. Muita syyskauden nimekkäitä vieraita olivat muun muassa Herra Ylppö & Ihmiset sekä Mokoma. Vaikka ohjelmistossa astuttiin askel ylöspäin kohti albumilistojen kärkeä, bändivalinnoissa pidettiin kiinni aiemmin omaksutusta linjasta: Volume haluaa tarjota vaihtoehtoja ja täydentää kaupungin ohjelmatarjontaa bändeillä, joita muut tapahtumanjärjestäjät eivät välttämättä kiinnittäisi. Yleisömäärissä mitattuna syksy sujui erittäin vahvasti: neljä lähes tai kokonaan loppuunmyytyä iltaa ja huima n. 330 hengen yleisökeskiarvo.

V-Klubit jatkuivat kesätaukoa lukuun ottamatta läpi vuoden El Gringossa. Kerran kuussa järjestettävien iltojen tarkoituksena on tarjota esiintymismahdollisuuksia Vaasan ja lähiseutujen aloitteleville bändeille, jotka tarvitsevat keikkakokemusta päästäkseen urallaan eteenpäin. Vuonna 2010 klubi tarjosi näytön paikan yhteensä 14 bändille.

RockWerstas

Volume hallinnoi Vaasan kaupungin omistamaa RockWerstasta, jossa on toistakymmentä bändikämppää. Viime vuodet ovat olleet melkoista myllerrystä Klemettilässä: ensin uudistettiin salaojat, julkisivu ja ikkunat, ja lokakuussa 2010 käynnistyneessä remontin kakkosvaiheessa talon sisätilat päivitetään hienon ulkokuoren veroiseksi. Remontista on aiheutunut valitettavia häiriöitä ja käyttökatkoksia bändeille, mutta Volume vakuuttaa uudistetun talon olevan odotuksien arvoinen.

Muuta

Lisääntyneestä omasta ohjelmistosta johtuen bussikuljetuksia Rytmikorjaamon keikoille ei järjestetty vuoden 2010 aikana. Volumelaisia saattoi kuitenkin bongata kesällä musiikkitapahtumista eri puolilla Suomea: heinäkuussa yhdistys järjesti vapaaehtoisväelleen palkintomatkan Karmarockiin ja elokuussa FC Volume edusti Vaasaa rockfutiksen SM-turnauksessa Helsingissä.

Suomen Rock-klubien liitto ry perustettiin 19.3.2010 Seinäjoella, ja myös Volume ry liittyi sen jäseneksi. Yhdistyksen tarkoituksena on klubien edunvalvonta ja keikkajärjestäjien verkostoitumisen sekä alan yleisen arvostuksen edistäminen. Jäsenyyden kautta Volume pääsi syksyllä mukaan VAKA-hankkeeseen ja sai kotimaan promootiotukea Sweatmasterin ja Thunderbaumin sekä Ghost Brigaden ja Throes of Dawnin keikkoihin.

Keikkojen järjestämisessä Volume on tehnyt yhteistyötä Vaasan kaupungin nuorisotoimen (Adept, One Morning Left) ja SSS-kollektiivin (Julma-Henri & RPK) kanssa.