Vaasan Uuden Kulttuurin Yhdistys – Volume ry perustettiin helmikuussa 2008, ja toiminta käynnistyi vähitellen saman vuoden aikana. Vuosi 2011 oli näin ollen yhdistyksen kolmas kokonainen toimintavuosi.

Yhdistyksen tarkoitus

Volume ry:n tarkoituksena on yhdistää alueen musiikinharrastajat yhteiseen toimintaan musiikin harrastamisen lisäämiseksi ja musiikin laadun parantamiseksi. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää toimintaansa tukevia kokouksia, kursseja ja luentotilaisuuksia, maksullisia ja maksuttomia konsertteja, teemailtoja sekä muita juhla- ja huvitilaisuuksia, jäsenilleen opintomatkoja kotimaassa ja ulkomaille sekä huolehtii harjoitusmahdollisuuksien järjestämisestä jäsenilleen. Yhdistys pyrkii myös vaikuttamaan julkisyhteisöihin taloudellisen tuen saamiseksi kulttuuritapahtumien järjestämiselle. (lähde: yhdistyksen säännöt, § 2)

Toimihenkilöt

Volume ry:n hallitukseen valittiin 2.12.2010 El Gringossa pidetyssä kokouksessa Ida Koivunen (pj), Marko Perälä (vpj), Tommi Björklund, Juho Siltanen ja Tomi Viklund. Hallituksen ulkopuolisissa rooleissa ohjelmavastaavana on toiminut Sami Rumpunen, tiedottajina Markku Ikonen ja Ilari Rautiainen sekä graafikkona Tero Björklund.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 6. toukokuuta ja syyskokous 18. joulukuuta, molemmat RockWerstaalla.

Keikat ja klubit

Kevään ohjelmisto keskittyi vahvasti rytmimusiikkiin. Viidestä rytmi-illasta peräti kolme oli loppuunmyytyjä: Royal Nightclubin myivät täyteen ruotsalainen Looptroop Rockers sekä Emma-palkitut Paleface ja Jukka Poika. Kevään kitaravetoisesta annista vastasivat hienosti muun muassa Magenta Skycode, Rubik, Sara ja Scandinavian Music Group. Kevään ohjelmiston rytmiosastoa täydensivät Jätkäjätkät ja The Capital Beat.

Syksyllä tarjolla olevien bändien musiikillinen kattaus oli hieman laajempi. Ohjelmassa nähtiin muun muassa tanskalaista garage rockia Baby Woodrosen, Kalevala-metallia Amorphiksen, indiepoppia Reginan, reggaeta Raappanan ja Nopsajalan sekä räppiä Junon ja Graciasin esittämänä. Kauden mielenkiintoisin pelinavaus oli Vanhemmat valtiomiehet -konserttisarja, joka toteutettiin yhteistyössä Doo-Bop Clubin kanssa. Arvostetut lauluntekijät Tuomari Nurmio, Kauko Röyhkä ja Dave Lindholm kävivät kuukauden välein esittämässä kappaleitaan sooloesiintymisinä Doo-Bopin intiimissä ympäristössä. Kaikki kolme iltaa olivat loppuunmyytyjä. Marras-joulukuun illat (mm. Mokoma akustisena, Kemopetrol, Manna) olivat Doo-Bop Clubin konsertteja lukuunottamatta hiljaisempia ja niissä jäätiin poikkeuksellisesti jonkin verran tavoitteista.

Aloitteleville bändeille esiintymismahdollisuuksia tarjoava V-Klubi jatkui kerran kuussa kesäkautta ja paria peruutusta lukuun ottamatta. El Gringon lauteilla kävivät muun muassa Parazetamol ja Dread of Balloons -yhtyeet.

RockWerstas

Volume hallinnoi tämänkin vuoden Vaasan kaupungin omistamaa RockWerstasta Klemettilässä. Tila oli suljettuna vuoden ensimmäiset kuukaudet sisätilaremontin takia, mutta huhtikuun alussa bändit pääsivät muuttamaan takaisin uudistettuihin ja upeisiin soittotiloihin.

Jäsenet

Volumen jäseneksi on ollut mahdollista liittyä verkkosivujen lomakkeen kautta tai Volumen järjestämien tapahtumien yhteydessä. Jäsenmaksu oli 5 €/vuosi. Vuosikokouspäivänä 18.12.2011 Volumella oli 261 jäsentä, missä on mukava 15 prosentin nousu edellisvuoteen verrattuna.

Volumen toiminta perustuu täysin vapaaehtoisuuteen: kaikki toimijat työskentelevät ilman rahapalkkiota. Toiminnan laajentuessa hallitus on harkinnut toiminnanjohtajan tai vastaavan palkatun toimen perustamista, mutta päätös siirtyy seuraavalle hallitukselle.

Muu toiminta

Volumen aktiivit avustivat Rokkikoulua ja Vaasan kaupungin nuorisotoimea kesäkuun alun koulunlopettajaistapahtuman, ns. Nollarockin järjestelyissä. Elokuussa FC Volume edusti Vaasaa rockfutiksen SM-turnauksessa Kotkassa. Marraskuussa RockWerstaalla järjestettiin Rokkikoulun kanssa yhteistyössä Musamessut, jossa soitinten ja studiotarvikkeiden valmistajat esittäytyivät.

Volume on ollut aktiivisesti mukana Suomen rock-klubien liiton perustamisessa ja toiminnan suunnittelussa. Hitaasti edennyt projekti on vihdoin virallistettu ja yhdistys on viety rekisteriin. Toistaiseksi liiton tuottama suora hyöty yhdistykselle on syntynyt lähinnä verkostoitumisen ja sitä kautta saadun markkinainformaation kautta. Lisäksi yhdistyksen kautta pyritään tulevaisuudessa kollektiivisesti vaikuttamaan esimerkiksi teostokorvauksiin ja yhteisiin tuotannollisiin linjauksiin (catering, teknikot yms.). Yhdistys motorisoi helmikuussa 2012 järjestettävän “Kansallisen Keikkapäivän”, jossa Volume on alustavasti mukana. Volumea edustaa rock-klubien liitossa ohjelmavastaava Sami Rumpunen. Liiton jäsenyys ei ole aiheuttanut yhdistykselle lainkaan kustannuksia.