Olen ollut Soneran laajakaista-asiakas Vaasassa kuutisen vuotta. Yhteyden luotettavuuteen olen ollut todella tyytyväinen, mutta hinnoittelu tarjoaa jatkuvia pettymyksiä. Samaan aikaan kun maksan 2 MB:n laajakaistamoposta lähes 40 euroa kuussa, Sonera tarjoaa milloin mitäkin herkkuja (esim. maksiminopeutta ja nettitikkua) uusille asiakkailleen – minä en noihin tarjouksiin pääse käsiksi. Kilpailijoilta saisin tällä hetkellä yhtä hyvän tai paremman nettiyhteyden 120 euroa halvemmalla vuodessa. Kuin keskisormea heiluttaakseen Sonera on vuosien saatossa ”palkinnut” minua etuseteleillä maksulliseen Helpson-puhelintukeen sekä omaan verkkokauppaansa.

Entäs sitten lehdet? Imagea olen lukenut vuodesta 2002 saakka. Kestotilauksen hinta oli tuolloin jossakin viidenkympin nurkilla. Kun se vuosi sitten pomppasi jo yli 80 euroon, peruin tilauksen saman tien. Hädin tuskin yksi numero ehti jäädä välistä, kun lehtimyyjä soitti ja tarjosi vuoden kestotilausta puoleen hintaan – johon tietysti tartuin. Nyt he saavat minulta 60–70 euron sijasta vain 43 euroa, josta telemarkkinoija puraisi vielä oman provisionsa. Lisäksi he ottivat riskin menettää asiakkaan pysyvästi. Kannattiko?

Toinen negatiivinen kokemus on Bassosta, jolla on käytännössä koko ajan jokin tutustumistarjous päällä. Lehti ilmestyykin nykyisin niin harvoin, että tilaajan on vaikea pysyä kärryillä tilausjaksoistaan. Uutta lehteä ei ole näkynyt miesmuistiin, kun yhtäkkiä postiluukkuun tupsahtaa lasku uudesta (normaalihintaisesta) jaksosta, joka on ollut jo käynnissä jo toista kuukautta.

En tykkää tinkimisestä, mutta karu totuus on, että kampanjojen perässä juoksevana lukisin lehteni ja surffaisin netissä reippaasti halvemmalla kuin uskollinen kanta-asiakas. Minun täytyisi vain muistaa perua tilaukset tarjousjakson päättyessä, pysyä tiukkana ”katumuspakettia” tarjoaville puhelinmyyjille ja loikkia palveluntarjoajien välillä. Tiedän kyllä, että varsinkin media-alalla tutustumistarjoukset ovat usein tappiollisia ja vasta tavallinen kestotallaaja tuo kassaan kunnolla rahaa. Mutta onko asian pakko olla näin päin? Entä jos jokin tuote tai palvelu olisi hyvä, että asiakas olisi valmis maksamaan täyden hinnan heti aluksi? Tietäen, että hinta tulee laskemaan kanta-asiakkuuden jatkuessa pitkään. Autojen vakuutuksissahan homma toimii tavallaan näin bonuksien muodossa.

Sonera ja A-Lehdet saisivat ottaa oppia Rumbasta, jota tilasin vuoden Lehtiapajan kautta löydetyllä -40% tarjoushinnalla. Kun tilausjakso loppui, lehti käänsi selkänsä täysin. Ei uutta laskua, ei tarjousta jatkosta, ei soittoa. Siellä taidettiin arvata, ettei kukasta kukkaan hyppivälle sentinvenyttäjälle kannata haaskata aikaansa.